Μελτέμια

…Ο έρωτας
Το καράβι του
Κι η αμεριμνησία των μελτεμιών του
Κι ο φλόκος της ελπίδας του
Στον πιο ελαφρό κυματισμό του ένα νησί λικνίζει
Τον ερχομό.

Οδυσσέας Ελύτης: Το τραγούδι του Αρχιπελάγους (Έρωτας)

…Κατόπι άρχισε να βραδιάζη κι οι κοπέλες βγήκανε στην προκυμαία, στο σεργιάνι. Βγήκανε να δούνε τάχα το ηλιοβασίλεμα, που απλώνει στα βουνά μπουκαμβίλιες ανθισμένες. Βγήκανε να σεριανίσουν τάχα τα κύματα να κυλιούνται πάνω στον κατάγιαλο, χαρχαλεύοντας τα βότσαλα τα κύματα τα καλοκαιρινά με τις άσπρες νταντελένιες τραχηλιές να χορεύουνε ένα γύρω στο νησί.

Μα τις είδανε τα μελτέμια κι οι μαργιόλες άρχισαν τις πονηροκουβέντες, απ’ αυτές που λένε όλες οι όμορφες κοπέλες όταν τις γαργαλάνε στο πηγούνι τα ερωτόπουλα με τις μεταξωτές φτερούγες.

Γιατί στ’ αλήθεια βγήκανε μόνο για να τις δούνε τα παλικάρια. Γι’ αυτό τα μοτόκλαδά τους πεταλουδίζουν έτσι νευρικά, γι’ αυτό είναι έτσι στολισμένες.

Μα τις είδανε τα μελτέμια, κι έτσι που ήταν αραδιασμένα στο κατάγιαλο άρχισαν να φυσάνε με τα φουσκωμένα των μάγουλα. Τρυπώσανε κάτι απ’ τις ρόμπες, περάσανε δροσερά βραχιόλια στις γυμνές γάμπες, χιμήξανε στα ντεκολτέ, μυρμηδίσανε κάτω από τις χνουδωτές μασχάλες, τυλίξανε κατάσαρκα όλη τη δροσερή νειότη τους με τις αναπνοές τους που μοσκοβολούσαν θαλασσάρμη…

Στρατής Μυριβήλης: «Τα μελτέμια στο νησί»

“…ο αγέρας του καλοκαιριού, το μελτέμι που έρχεται από τη θάλασσα φυσά δυνατά” Ηλίας Βενέζης.

…. Μερικές μέρες κατόπι, αρχίζει κι ο τρυγητός. Δε χωράτευε του τρυγητού η δουλειά. Κάθε τζίτζικας γίνουνταν τώρα μερμήγκι και μάζευε, μάζευε για το χειμώνα. Απ’ έξω στέκουνταν ο χειμώνας και περίμενε να μπει. Πλάκωναν τα πρωτοβρόχια, τάραζαν τη θάλασσα τα μελτέμια, μια στιγμή να χάσουμε δεν είχαμε. Άμε κι έλα γλήγορα γλήγορα με το καλάθι στον ώμο, να μη χάσουμε τα μαξούλια. Κι έτσι, γλύτωσαν τα μαξούλια… Αργύρη Εφταλιώτη: «Φυλλάδες του Γεροδήμου»

Είναι γνωστό ότι η σχέση του ανθρώπου με τον χρόνο είναι βιωματική, καθορίζεται δηλαδή από τις εργασίες κάθε εποχής του έτους, πάντα στο πλαίσιο της αλληλεπίδρασης της τοπικής κοινωνίας με το φυσικό περιβάλλον, το κλίμα και τον χαρακτήρα της τοπικής οικονομίας.

Οι άνεμοι είναι γνωστό ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του κλίματος, αλλά και στην καθημερινή ζωή, στην εργασία, στα ταξίδια, στην αναψυχή, στις διακοπές και στη ψυχοσύνθεσή μας.

Το μελτέμι είναι περιοδικό μετεωρολογικό φαινόμενο, σταθερά επαναλαμβανόμενο κάθε καλοκαίρι στον γεωγραφικό χώρο του Αιγαίου, της ανατολικής ηπειρωτικής Ελλάδας και γενικότερα της ανατολικής μεσογείου, είναι γνωστό στους νησιώτες κατοίκους του αρχιπελάγους από τα αρχαία χρόνια. Η ονομασία μελτέμι προέρχεται από την Τουρκική λέξη meltem και σημαίνει εποχικός άνεμος. 

Τα μελτέμια στην αρχαιότητα.

Ο Ησίοδος για πρώτη φορά τον 8ο αιώνα πΧ. παρατήρησε και κατέγραψε την περιοδικότητα αυτών των ανέμων τους καλοκαιρινούς μήνες στους οποίους έδωσε το όνομα “ετησίαι”.

Ο φιλόσοφος Αριστοτέλης(*), (384-322 π. Χ.) γράφει στο βιβλίο του "Μετεωρολογικά" (395α): «Ορισμένοι από τους ανέμους που επικρατούν τον χειμώνα, όπως οι νότιοι, και οι άνεμοι του καλοκαιριού που ονομάζονται "Ετησίαι" (Μελτέμια), είναι ένα μίγμα από βοριάδες και ζεφύρους.

Εκείνοι δε που καλούνται "Ορνιθίαι" ως εαρινοί άνεμοι είναι γενικά βόρειοι». Αναφερόμενος στο διπλανό σχέδιό του γράφει στα Μετεωρολογικά (365α): «Οι Ετησίαι, για τους κατοίκους της Δύσης πνέουν από τον Απαρκτία, τον Θρασκία, τον Αργέστη και τον Ζέφυρο και για αυτούς που κατοικούν στην Ανατολή πνέουν από τον Απαρκτία μέχρι τον Απηλιώτη». 

Ο Ερέσιος Θεόφραστος(**), (372-287 π. Χ.), στο βιβλίο του "Περί Σημείων" αναφέρει: «Ἐὰν ἐτησίαι πολὺν χρόνον πνεύσωσι καὶ μετόπωρον γένηται ἀνεμῶδες, ὁ χειμὼν νήνεμος γίνεται, ἐὰν δ᾽ ἐναντίως, καὶ ὁ χειμὼν ἐναντίος». Αν τα μελτέμια φυσούν για μεγάλο διάστημα και ακολουθήσει φθινόπωρο με πολλούς ανέμους τον χειμώνα επικρατούν νηνεμίες. Ενώ αν συμβεί το αντίθετο, συμβαίνει και το αντίθετο με τον χειμώνα.

Επίσης ο Θεόφραστος, στο βιβλίο του "Περί ανέμων" (2,11) γράφει: «Για ποιο λόγο οι "Ετησίαι" (Μελτέμια) πνέουν το καλοκαίρι και με τόση ένταση και γιατί κοπάζουν στο τέλος της ημέρας και δεν φυσούν τη νύχτα, κατά μεγάλο ποσοστό εξηγείται από την ακόλουθη αιτία, στο ότι, δηλαδή, οι άνεμοι αυτοί προκαλούνται από το λιώσιμο του χιονιού.

Όταν λοιπόν ο ήλιος αρχίζει να λιώνει τον πάγο και να κυριαρχεί, εμφανίζονται οι βορειοανατολικοί άνεμοι που προηγούνται και στη συνέχεια πνέουν οι Ετησίαι. Το γεγονός ότι οι Ετησίαι σταματούν με τη δύση του ηλίου και δεν φυσούν τη νύχτα οφείλεται στο ότι το χιόνι σταματάει να λιώνει όταν δύει ο ήλιος, οπότε τη νύχτα δεν λιώνει, επειδή ο ήλιος έχει δύσει. Ωστόσο μερικές φορές φυσούν και τη νύχτα, όταν το λιώσιμο είναι μεγαλύτερο». 

Ναυμαχία της Σαλαμίνας : Ένα μελτέμι ήταν η αιτία.

Κατά την Ναυμαχία της Σαλαμίνας οι Ελληνες είχαν το τακτικό πλεονέκτημα, αντιμετώπισαν τους αντιπάλους τους σε στενό χώρο, όπου εκείνοι δεν μπορούσαν να ελιχθούν, και επιπλέον είχαν σύμμαχό τους τον καιρό. Ο Θεμιστοκλής ήταν γνώστης των ανέμων.

Το μελτέμι είχε αρχίσει ίσως από την προηγουμένη και το έλαβε υπόψη του, ήταν θέμα στρατηγικής. γι' αυτό και φρόντισε να μην παρατάξει τα πλοία του αντιμέτωπα προς τα βαρβαρικά προτού φθάσει η συνηθισμένη ώρα κατά την οποία πάντοτε πνέει δυνατός άνεμος στη θάλασσα και φέρνει κύμα προς τα στενά, γιατί αυτός ο άνεμος, ενώ δεν έβλαπτε τα πλοία τα ελληνικά που ήταν χαμηλά και δεν εξείχαν πολύ από τη θάλασσα, θα έπεφτε όμως στα βαρβαρικά πλοία, τα οποία είχαν ορθές πρύμνες και υψηλά καταστρώματα και ήσαν βαριά πλοία και θα τα παρέδιδε πλαγίως προς τα ελληνικά πλοία.

Έτσι έγινε, αν κρίνει κανείς και από σχόλιο του Ηροδότου που αναφέρει ότι οι Κερκυραίοι δεν μπόρεσαν να λάβουν μέρος στη ναυμαχία επειδή τους εμπόδισαν οι ετησίαι άνεμοι να περάσουν τα ακρωτήριο Μαλέα. Επομένως, εκτός από την περιστροφή των περσικών πλοίων, οι πέρσες τοξότες από τα καταστρώματα δεν ήταν σε θέση να στοχεύσουν με επιτυχία τους οπλίτες και τους κωπηλάτες των ελληνικών τριήρεων λόγω του κλυδωνισμού των πλοίων.

Ετσι, από τα 1.207 περσικά πλοία - σήμερα οι περισσότεροι ιστορικοί θεωρούν ότι ήταν 600-800 - χάθηκαν 200, καθώς και μεγάλος αριθμός πολεμιστών, πολλοί από τους οποίους πνίγηκαν στη θάλασσα καθώς δεν γνώριζαν κολύμπι, ενώ από τις 378 τριήρεις οι Ελληνες έχασαν τις 40.

Δεισιδαιμονίες και λαϊκή παράδοση.

Σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση, ο Προφήτης Ηλίας είναι ο έφορος των μετεωρολογικών φαινομένων, δηλαδή αυτός που ρυθμίζει τη βροχή, τον κεραυνό και τα άλλα φαινόμενα. Ο λαός λέει ότι όταν αστράφτει και βροντά, είναι ο Αϊ-Λιάς που πάνω στο άρμα του καταδιώκει κάποιο δράκο ή το διάβολο με όπλο του τον κεραυνό. Πώς, όμως, έγινε η σύνδεση του προφήτη Ηλία με τον καιρό;

Η λατρεία του προφήτη Ηλία πάνω στις κορυφές των βουνών είναι υπόλειμμα της αρχαίας θρησκείας, καθώς ο Άγιος ταυτίστηκε με τον Ήλιο (Ήλιος-Ηλίας). Στην αρχαιότητα ο Ήλιος με τη θεϊκή ιδιότητα ταυτιζόταν με το Δία, ο οποίος ως θεός των μετεωρολογικών φαινομένων λατρευόταν πάνω στις βουνοκορφές.

Έτσι, στη θέση των ναών του Ηλίου που βρίσκονταν στις κορυφές των βουνών κτίστηκαν τα εκκλησάκια του προφήτη Ηλία. (Ν. Γ. Πολίτης, Λαογρ. Σύμμ. Β’147).

Όπως αναφέρει Γ. Α. Μέγας (Γιορτές και Έθιμα της Λαϊκής Λατρείας): «Με αυτόν τον τρόπο οι εκχριστιανισμένοι Έλληνες αντικατέστησαν τη λατρεία του θεού Ηλίου με τη λατρεία του προφήτη Ηλία». Ενισχυτικό της άποψης αυτής είναι και το γεγονός ότι ο Δίας ως ρυθμιστής των μετεωρολογικών φαινομένων λατρευόταν στην αρχαία Ελλάδα την ίδια εποχή που γιορτάζεται σήμερα ο προφήτης Ηλίας.

Σε πολλά μέρη της Ελλάδας πιστεύουν ότι από του Προφήτη Ηλία αρχίζουν τα μελτέμια:«Από τα ’Αϊ-Λιός ο καιρός γυρίζει αλλιώς».

Ο φόβος για τα μελτέμια εμφανίζεται καταγεγραμμένος στο λαϊκό υποσυνείδητο. «Ο λαός ανησυχεί για το "κακό" και προσπαθεί να πείσει με στόχο την πρόληψή του, αναπτύσσοντας ποικίλους αποτρεπτικούς μηχανισμούς». «Με επίκεντρο τον Αύγουστο, κατά τον οποίο έχουμε αέρηδες και άρα αυξημένο τον φόβο του πνιγμού των λουομένων, εντοπίζουμε ισχυρότατες προλήψεις.

Για παράδειγμα, απαγορευόταν να κάνει κανείς μπάνιο από την πρώτη ως την έκτη ημέρα του μήνα καθώς εθεωρείτο ότι η θάλασσα ήταν στοιχειωμένη από κακά πνεύματα». (Αικ.Πολυμέρου-Καμηλάκη, διευθύντρια του Κέντρου Ερευνας της Ελληνικής Λαογραφίας στην Ακαδημία Αθηνών)

Ο Νίκος Καζαντζάκης μάς πληροφορεί ότι στην Κρήτη τον βοριά τον λένε «αρσενικό» άνεμο, ως ισχυρότερο των άλλων, στοιχείο που ερμηνεύει και τη λαϊκή αντίληψη σύμφωνα με την οποία θεωρούσαν ότι κατά τη διάρκεια των μελτεμιών συλλαμβάνονται αρσενικά παιδιά - δοξασία που κρατάει από την αρχαιότητα, από τον Αριστοτέλη και τους λατίνους συγγραφείς (πίστευαν ότι, αν την ημέρα του γάμου πνέει βόρειος άνεμος, θα γεννηθούν αρσενικά παιδιά).

Προσωποποιούμενα ως μικρά παιδιά που φυσούν με τα μάγουλα φουσκωμένα, τα μελτέμια προσλαμβάνουν και ανθρώπινες ιδιότητες: ο αέρας τους λυσσά, χουγιάζει, βογκά, ουρλιάζει, σαρώνει,αλλά και χορεύει, τραγουδά, χαϊδεύει.

Αναπόσπαστα κομμάτια της ζωής στο Αιγαίο, κάνουν την εμφάνισή τους σε αναρίθμητα τραγούδια «Πάρε, καιρέ, τα σύννεφα, και συ, Βοριά, τα λόγια, κι αμέτε τα της μάνας μου να λέη μοιρολόγια» ή «Κούγω τον άνεμο κι αχάει, μωρέ παπά, ντελή παπά, τον κούγω και μαλώνει, ντελή παπά λεβέντη», ενίοτε και σε γαμήλια «Πάψετε, αέρες, πάψετε που φέρνουνε τη νύφη», ακόμη και σε νανουρίσματα «Και σεις, άνεμοι, σιγάτε...», ενώ την ίδια στιγμή τηρούνται έθιμα για τον «εξευμενισμό» τους, με χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτά της Καρύστου, την Πέμπτη της Διακαινησίμου, όπου χορεύεται ο αρχέγονος, λατρευτικός χορός του κυρ Βοριά, αλλά και της Σίφνου, κατά τη διάρκεια της Αποκριάς. 

Τα μελτέμια στα καλύτερα μας χρόνια!

Τα νεανικά μας χρόνια ήταν συνδεδεμένα με το ποδήλατο. Πολύ φυσικό λόγω του πεδινού εδάφους της Καλλονής Λέσβου, να γίνεται η μετακίνηση με το ποδήλατο. Βέβαια οι δρόμοι οι περισσότεροι για να μη πούμε όλοι ήταν χωματόδρομοι σε κακή κατάσταση. Το χειμώνα με τις βροχές και τα κρύα η μετακίνηση με το ποδήλατο δεν ήταν ευχάριστη και οι διαδρομές περιοριοριζόταν στις απόλυτα αναγκαίες.

Την άνοιξη όμως και το καλοκαίρι, δεν το συζητάμε, το ποδήλατο «αλώνιζε» τον κάμπο! Τα μπάνια στη Σκάλα Καλλονής το καλοκαίρι με το ποδήλατο ήταν η καλύτερη μας βόλτα! Το καλοκαίρι λοιπόν αγκαζέ με τα μπάνια ερχόταν και τα μελτέμια. Τα μελτέμια που τα είχαμε σύμμαχο όταν πηγαίναμε για μπάνιο στη Σκάλα , σύμμαχο και κατά τη διάρκεια του μπάνιου …και εχθρό όταν επιστρέφαμε!

Αν τύχαινε δε κατά την επιστροφή και μας έπιανε λάστιχο, πράγμα που μας ανάγκαζε να σέρνουμε το ποδήλατο μέχρι την Καλλονή τα μελτέμια γινόταν ο μεγαλύτερος εχθρός!

Τι τα θέλεις, ότι και να παθαίναμε τα νεανικά μας χρόνια ήταν τα καλύτερα μας χρόνια!

Που έφυγαν πάνε και δεν ξαναγυρνάνε…!

(*),(**) Οι αναφορές για τον Αριστοτέλη τον Θεόφραστο τον Ερέσιο, καθώς και το σχέδιο του κειμένου έγιναν από τον ερευνητή –συγγραφέα και φίλο Αριστείδη Στυλ. Κυριαζή, τον οποίον και ευχαριστώ.

Σταύρος Ξ. Βαλτάς

 instaval@yahoo.com

Add a comment

Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας

Μία πολυσήμαντη είδηση προέκυψε σήμερα (28 Ιουλίου 2018) και μάλλον διαφεύγει της προσοχής των πολιτών της Ανατ. Αττικής εξ αιτίας των δραματικών παρενεργειών της φωτιάς, την περασμένη Δευτέρα.

Με καθυστέρηση περίπου 40 ετών, εισέρχεται σε φάση άμεσης υλοποίησης η διευθέτηση και οριοθέτηση του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας.

Οι λόγοι για τους οποίους προσωπικά θεωρώ το έργο πολυσήμαντο -θα το χαρακτήριζα και ως το πλέον σημαντικό της 40ετίας στην ευρύτερη περιοχή μας!- είναι αρκετοί και αιτιολογούν τον  αποδιδόμενο χαρακτηρισμό.

Ενδεικτικά:

1. Στα 41 τελευταία χρόνια συνέβησαν μεγάλες πλημμύρες με τεράστιες υλικές ζημιές σε οικισμούς και επιχειρήσεις που επιβάρυναν υπέρμετρα τον προϋπολογισμό του κράτους. Επίσης, από υπερχειλίσεις του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας προκλήθηκαν μεγάλες καταστροφές τεχνικών έργων και γεφυρών, το 1977, το 1988, τον Φεβρουάριο 2013 και το χειρότερο, χάθηκαν πολλές ζωές ανθρώπων. (1977)

2. Η παρατεταμένη εκκρεμότητα διευθέτησης και οριοθέτησης του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας επιβάρυνε τις διαδικασίες ένταξης στο Σχέδιο Πόλης εφαπτόμενων του ρέματος, περιοχών.

3. Η έλλειψη διευθέτησης - οριοθέτησης του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας παρεμπόδιζε από το 2002 και μέχρι σήμερα το έργο κατασκευής του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ραφήνας-Σπάτων.

4. "Πετάχθηκαν" πολλά χρήματα δίχως να φέρουν αποτέλεσμα. Το 1999,  η ΕΥΔΑΠ δημοπράτησε το έργο Περιβαλλοντικής Μελέτης του Έργου, «Διευθέτηση- Οριοθέτηση Ρέματος.» Το έργο κατακυρώθηκε σε σύμπραξη 9 εταιρειών, ακριβοπληρώθηκε και στη συνέχεια επειδή υπήρξαν πολλές και έντονες αντιρρήσεις από τις υπηρεσίες του αρμόδιου υπουργείου κατά τη διαδικασία έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, το υπουργείο Υποδομών ακύρωσε το 2013  τη σύμβαση. (14 χρόνια για μια μελέτη που τελικά ακυρώθηκε!)

5. Το έργο επαναπροκηρύχθηκε το 2014, τον Ιούλιο του 2015 κατακυρώθηκε το αποτέλεσμα του διαγωνισμού και ω του θαύματος (!) τον Ιούλιο 2018  εισέρχεται στο στάδιο της υλοποίησης.

Ως πολίτης αυτής της περιοχής, νοιώθω ικανοποίηση γιατί δόθηκε τέλος σε μια 40ετή εκκρεμότητα που όσο διαρκούσε παρεμπόδιζε την  προώθηση ευρύτερων λύσεων σε αναγκαίες, κρίσιμες υποδομές στους Δήμους των Μεσογείων.

Λίγα λόγια για το έργο

Το Μεγάλο Ρέμα  Ραφήνας αποτελεί τον μεγαλύτερο υδάτινο αποδέκτη της Ανατολικής Αττικής.

Το έργο περιλαμβάνει επιμέρους έργα διευθέτησης, όπως κατασκευή συλλεκτήρα ομβρίων στο ρέμα Καλλιτεχνούπολης και στο ρέμα Διασταύρωσης 1, τεχνικό έργο διέλευσης του ρέματος Βαλανάρη, κάτω από την Λεωφόρο Μαραθώνος, έργα επέκτασης του υφιστάμενου οχετού ομβρίων στο ρέμα Παλαιού Μύλου, καθώς και αντίστοιχα έργα και στο ρέμα Αγίας Παρασκευης, κ.α.

Φορέας του έργου θα είναι η Διεύθυνση Αντιπλημμυρικών και Εγγειοβελτιωτικών ΄Εργων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Στο Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας, καταλήγουν πολλά ρέματα από την περιοχή που εκτείνεται (δυτικά και ανατολικά) από Αγία Παρασκευή μέχρι Ραφήνα και βόρια-νότια από Πεντέλη έως Σπάτα.

Επιπλέον, δέχεται τα όμβρια της Αττικής Οδού καθώς, μεγάλες ποσότητες από την σήραγγα εκτροπής του Ποδονίφτη και του ρέματος Λεονταρίου και δυστυχώς, σε πολλά σημεία της όλης διαδρομής του, μεγάλους όγκους λυμάτων! (είναι η ντροπή όλων μας!)

Add a comment

Νύχτα καλοκαιριού, όσο και να θέλεις να το αποφύγεις, το μάτι ατενίζει τον έναστρο ουρανό και η ψυχή σου ηρεμεί.

Του Σταύρου Βαλτά

Η Πούλια και ο Αυγερινός. Το Άστρο και το Φεγγάρι ... Αναμφίβολα, είναι τα πιο γνωστά αστρικά αντικείμενα στον νυχτερινό ουρανό, όμως ποια είναι η σχέση μεταξύ τους και τι ακριβώς είναι το καθένα; Εξαιρώντας το φεγγάρι, σε ότι αφορά την Πούλια, τον Αυγερινό και τον Αποσπερίτη, επικρατεί σύγχυση στους περισσότερους ενώ σε άλλους το θέμα παραμένει παντελώς άγνωστο.

Αν προσθέσουμε δε, ότι το παλαιότερο όνομα της Αγιάσου Λέσβου (Οθωμανικά κατάστιχα Tapu Tahrir Defter του έτους 1548 ) ήταν Αυγερινός, η σύγχυση επεκτείνεται ακόμα περισσότερο!

Πούλια είναι η δημώδης ονομασία του αστρικού σμήνους των Πλειάδων.

Η Πούλια αποτελεί πολύ σημαντικό αντικείμενο στον ουρανό, επειδή από τη θέση της προσδιόριζαν οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι την ώρα κατά τη νύχτα και έτσι κανόνιζαν τις ασχολίες τους, που άρχιζαν με το χάραμα της ημέρας.

Μια από τις δραστηριότητες που τέλειωναν με το χάραγμα της ημέρας, είναι το μάζεμα των φύλλων του φυτού καπνός, «κίρντισμα», όπως ονομαζότανε στη Καλλονή της Λέσβου.

Εφιάλτης ήταν για τους απασχολούμενους με την καλλιέργεια αυτή, η θέση της Πούλιας στον ουρανό.

Οι καλλιεργητές με τους εργάτες, επιτάχυναν, να προλάβουν να μαζέψουν τα φύλλα του φυτού νωπά, πριν ξημερώσει. Η ανατολή της Πούλιας τις πρώτες πρωινές ώρες κατά το τέλος του Μαΐου καθώς και η δύση της τον Νοέμβριο, κατά τη φθινοπωρινή σπορά, αποτελούν σταθμούς για τις γεωργικές και κτηνοτροφικές εργασίες.

Από τις παρατηρήσεις των γεωργών και των κτηνοτρόφων δόθηκε συνάφεια με τις εποχές, από όπου και η γνωστή παροιμία:

«Όταν η Πούλια βασιλεύει, ο καλός ο ζευγολάτης αποσπέρνει, κι ούτε τσοπάνος στα βουνά, κι ούτε ζευγάς στους κάμπους».

Χαρακτηριστικές είναι επίσης και οι εκφράσεις: «Άμα σκάσει η Πούλια» ή «μέχρι να πέσει η Πούλια στη θάλασσα».

Στο σμήνος των Πλειάδων διακρίνονται εύκολα, με γυμνό μάτι έξι λαμπρά αστέρια, καθώς και ένα έβδομο λιγότερο φωτεινό. Άνθρωποι όμως με οξεία όραση, μπορούν να διακρίνουν μέχρι και 12 αστέρια στο σμήνος αυτό.

Σε λαϊκές διηγήσεις, η Πούλια παρουσιάζεται σαν εφτά αδερφές, ή σαν κλώσα με τα εφτά κλωσόπουλα. Ήσαν τον παλαιό καιρό εφτά αδερφάδες και τη μία από δαύτες την σκότωσαν οι άλλες.

Έγιναν όλες άστρα και όλα μαζί είναι η Πούλια. Γι' αυτό το ένα από τα εφτά άστρα της Πούλιας δε φαίνεται τόσο καλά.

Αυτή η εκδοχή μας παραπέμπει στη γνωστή από τη μυθολογία ιστορία: Απ’ τις εφτά αδελφές, κόρες του Ατλάντα και της Πλειώνης ( ή της βασίλισσας των Αμαζόνων). Η μια, η Μερόπη, έγινε γυναίκα του θνητού Σίσυφου. Αυτή είναι το έβδομο αστέρι της Πλειάδας, που δεν φαίνεται καλά.

Σε μια άλλη εκδοχή, η Πούλια ήταν κλώσα με τα κλωσόπουλά της κι έγιναν αστέρια. Μονάχα τα έξι της έζησαν και γι’ αυτό έξι αστέρια στην Πούλια φαίνονται καλά. Καμιά φορά κατεβαίνει στη γη μ' όλη της τη φωλιά. Τότε γίνεται πολύς κρότος και ταραχή όταν κατεβαίνει και αλίμονο σ' εκείνον που τη βρει μπροστά της εκείνη τη στιγμή.

Οι αρχαίοι φαντάζονταν τις Πλειάδες σαν περιστέρια, ενώ στα λαϊκά παραμύθια η Πούλια είναι αδελφή του ήλιου και του φεγγαριού και βασίλισσα των πουλιών. Στην πραγματικότητα η Πούλια είναι ένα σχετικά νεαρό σμήνος  (ηλικίας περίπου 60 εκατομμυρίων ετών), με περίπου 3000 αστέρια του ίδιου φασματικού τύπου και ίδιας κίνησης.

Με απλά κιάλια μπορεί να διακρίνει κανείς περίπου 30 αστέρια, ενώ με ένα μικρό τηλεσκόπιο πάνω από εκατό. Βρίσκεται σε απόσταση 410 ετών φωτός από τη Γη στον αστερισμό του Ταύρου και είναι ορατή κατά τη διάρκεια κυρίως του φθινοπώρου και του χειμώνα.

Ο Αυγερινός είναι το δημώδες όνομα του πλανήτη Αφροδίτη, όταν αυτή εμφανίζεται στον ουρανό κατά την αυγή. Γι' αυτό καλείται από πολλούς και "άστρο της ημέρας". Καλείται επίσης και Αποσπερίτης όταν εμφανίζεται μετά την δύση τ ου ηλίου και είναι το λαμπρότερο αντικείμενο στον ουρανό αμέσως μετά τη Σελήνη. Οι αρχαίοι Έλληνες τον ονόμαζαν και Εωσφόρο ή Έσπερο.

Η Αφροδίτη είναι το γνωστότερο και πιο αγαπητό "άστρο" του λαού. Είναι το τελευταίο άστρο που αντικρίζει ο γεωργός ξυπνώντας το χάραμα(Αυγερινός) και το πρώτο όταν έρχεται η νύχτα,(Αποσπερίτης),όπου προμηνύει το τέλος της ημερήσιας εργασίας και την αρχή της νυχτερινής ανάπαυσης. Γι' αυτό του έδωσε πολλές ονομασίες και τον αναφέρει σε πολλά τραγούδια, ιδίως ερωτικά.

Σε πολλές περιοχές της Ελλάδος στα τραγούδια του γάμου, γαμπρός χαρακτηρίζεται ο Αυγερινός και νύφη το φεγγάρι ή η Πούλια.

Παντρεύεται ο αυγερινός
και παίρνει το φεγγάρι,
ας είναι καλορίζικοι
με του Θεού τη χάρη (Καλλονή Λέσβου)

Παντρεύεται ο Αυγερινός
καλέ σήμερα,
την Πούλια κάνει ταίρι
και τ’ άστρα συμπεθέροι.(Ήπειρος)

Κατά τόπους ονομάζεται "άστρο της αυγής", "αυγίτης" ή "ημεραστέρι" ακόμη και απλά "αστέρας" η "άστρο".

Θρύλοι παραδόσεις και παραμύθια γύρω από τη γέννηση, τη θέση, την κίνηση και την συνάντηση των άστρων, όπως η ιστορία του Αυγερινού και της Πούλιας:

«Η Πούλια και ο Αυγερινός»

Ήταν κάποτε ένας Βασιλιάς και μια Βασίλισσα. Η ευτυχία τους μεγάλωσε, όταν απόχτησαν δυο πανέμορφα παιδιά, την Πούλια και τον Αυγερινό .

Όμως σ ένα μακρινό ταξίδι χάθηκαν ο Βασιλιάς κι η Βασίλισσα και τα δυο παιδιά έμειναν ορφανά. Στο θρόνο ανέβηκε ο αδερφός του Βασιλιά, που ήταν παντρεμένος με μια άσχημη και κακιά γυναίκα. Η κακία κι η μοχθηρία της έγινε ακόμη μεγαλύτερη, όταν κατάλαβε ότι δεν μπορούσε να κάνει παιδί. Έτσι λοιπόν ζήλευε και μισούσε τα δυο παιδιά.

Περισσότερο ζήλευε την Πούλια που, όσο μεγάλωνε, γινόταν πανέμορφη. Μια μέρα είπε στο Βασιλιά: -Τι την θέλουμε την ανεψιά σου εδώ μέσα; Να την παντρέψουμε μακριά στα ξένα μ εκείνον τον πλούσιο γέρο Βασιλιά της μακρινής Ανατολής. -Ναι πρέπει να φύγει από ’δω μέσα όσο το δυνατό γρηγορότερα όχι μόνο αυτή, αλλά και ο αδερφός της. Φοβάμαι πως μια μέρα θα μας πάρουν το θρόνο. Αυτά της απάντησε με σκληρό βλέμμα ο Βασιλιάς.

Την ώρα που συζητούσαν για τα δυο παιδιά, περνούσε απ ’το διάδρομο η παραμάνα τους. Τα είχε μεγαλώσει από μικρά. Τους άκουσε να συζητάνε για το γάμο της Πούλιας με τον άσχημο γέρο Βασιλιά της Ανατολής. Τρέχει αμέσως να το πει στον Αυγερινό.

-Πρίγκιπα μου, ο θείος κι η θεία σου θέλουν να σας διώξουν απ’ το παλάτι. Φοβούνται μήπως τους πάρετε το θρόνο.

Σκοπεύουν να παντρέψουν την Πούλια μ’ ένα κακό γέρο Βασιλιά, που σκοτώνει τις γυναίκες του. Εσένα θέλουν να σε εξαφανίσουν. Άκουσε με λοιπόν. Όταν η θεία σου θα χτενίζει την αδερφή σου, άρπαξε τις κορδέλες, που δένει τα μαλλιά της. Πάρε και τη χτένα και να φύγετε αμέσως. Αν σας κυνηγήσει η θεία σας, να πετάξεις πίσω σου τις κορδέλες.

Αν σας φτάσει αργότερα, να πετάξεις τη χτένα. Κι αν εξακολουθήσει να σας κυνηγάει να πετάξετε πίσω σας μια χούφτα αλάτι, που σας έχω βάλει μέσα σ’ αυτό το σακουλάκι. Ο Αυγερινός φώναξε την αδερφή του και της είπε αυτά που άκουσε η παραμάνα τους.

-Πρόσεχε, της είπε. Την ώρα που θα σε χτενίζει η θεία μας, θα σου αρπάξω τις κορδέλες.

Εσύ θα κάνεις πως με κυνηγάς. Θα βγούμε έξω απ ’το παλάτι και θα φύγουμε. Καλή μου αδερφή, δε θέλω να σε παντρέψουν στη μακρινή Ανατολή με τον κακό γέρο Βασιλιά. Η παραμάνα μας μου είπε ότι όποια γυναίκα παντρευτεί την αποκεφαλίζει. Έχει ξεκάνει μέχρι τώρα πέντε βασίλισσες!

Φοβισμένη η Πούλια έβαλε τα κλάματα και του είπε: -Αδερφέ μου, να φύγουμε αμέσως. Εκείνη την ώρα η Βασίλισσα κρατώντας τη χτένα φώναξε την Πούλια, για να την χτενίσει. Ενώ την χτένιζε, πάει ο Αυγερινός και της αρπάζει τις κορδέλες και τη χτένα. Ύστερα τα δυο αδέρφια άρχισαν να τρέχουν.

Μπροστά ο Αυγερινός και πίσω η Πούλια. Καθώς έτρεχαν, η Πούλια έκανε πως τάχα ήταν θυμωμένη με τον αδερφό της και του φώναζε: -Αυγερινέ, Αυγερινέ, δώσε μου πίσω τη χτένα μου! Δώσε μου πίσω τις κορδέλες μου! Τρέχοντας και μαλώνοντας τα δυο παιδιά βγήκαν έξω απ’ τον κήπο του παλατιού.

Η Βασίλισσα απ’ τον εξώστη άρχισε να τους φωνάζει υποκριτικά: -Καλά μου παιδιά, ελάτε μέσα στο παλάτι. Κι ενώ έλεγε αυτά, έβραζε απ’ το κακό της κι έτριζε οργισμένη τα δόντια της. Όμως τα δυο παιδιά είχαν πια απομακρυνθεί. Τότε η Βασίλισσα με την πανουργία της κατάλαβε ότι τα δυο παιδιά ήθελαν να φύγουν μια για πάντα απ ’το παλάτι. Άρχισε λοιπόν να τα κυνηγά.

Η Πούλια κι ο Αυγερινός, μόλις την είδαν να πλησιάζει, πέταξαν τις κορδέλες. Στη στιγμή έγινε ένας μεγάλος κάμπος. Η κακιά Βασίλισσα μόλις που διακρίνονταν σαν ένα μικρό σημάδι.

 

Ύστερα όμως από λίγο τα έφτασε πάλι και φοβισμένος ο Αυγερινός ρίχνει τη χτένα πίσω τους. Αμέσως τότε έγινε ένα απέραντο δάσος. Για αρκετή ώρα τα παιδιά δεν την έβλεπαν.

Δεν πρόλαβαν όμως να χαρούν, όταν ξαφνικά γύρισαν πίσω τους.

Την είδαν να τρέχει τρελή από το μίσος.

-Δε θα μου ξεφύγετε!

Θα σας σκοτώσω! φώναζε με θυμό. Τότε ο Αυγερινός ρίχνει το αλάτι πίσω του. Αμέσως έγινε μια απέραντη φουρτουνιασμένη θάλασσα.

Στη στιγμή τεράστια κύματα κατάπιαν την κακιά Βασίλισσα, που χάθηκε για πάντα από μπροστά τους. Τα δυο αδέρφια ταλαιπωρημένα απ’ την κούραση, την πείνα και τη δίψα κάθισαν κάπου να ξαποστάσουν.

Εκείνη την ώρα βλέπουν απέναντι τους μια βρύση κι ένα πάτημα βοδιού.

-Διψάω, αδερφούλα μου, θα πάω να πιω νερό, είπε ο Αυγερινός.

-Όχι! μην πιεις, θα γίνεις βόδι! Πάνε πιο κάτω και βρίσκουν μια γούρνα και δίπλα της ένα πάτημα αρνιού.

-Διψάω, αδερφούλα μου, δεν αντέχω άλλο. Θα πεθάνω απ ’τη δίψα! -Όχι! όχι! φώναζε σπαρακτικά η Πούλια, θα γίνεις αρνί! Ο Αυγερινός όμως δεν άκουσε.

Σκύβει, πίνει νερό και γίνεται αμέσως αρνί. Τότε η Πούλια τον σφιχταγκάλιασε κι έβαλε τα κλάματα.

-Αλίμονο! αδερφούλη μου. Γιατί δε μ’ άκουσες;

Έκλαψε για πολλή ώρα. Πεινασμένη καθώς ήταν, ανέβηκε πάνω σε μια μηλιά, που ήταν δίπλα στη γούρνα. Ενώ έκοβε μήλα, για να φάει, φάνηκαν από μακριά τρεις μεγαλόπρεποι καβαλάρηδες.

Ο ένας έμοιαζε για βασιλόπουλο κι οι άλλοι δυο για αυλικοί του. Σταμάτησαν στη γούρνα κι άρχισαν να ποτίζουν τα ’άλογα τους.

Καθώς το βασιλόπουλο πότιζε τα ’άλογο του, βλέπει να καθρεφτίζεται μέσα στα νερά μια όμορφη κοπέλα.

-Τι όμορφη κοπέλα! Νεράιδα θα ’ναι! είπε έκπληκτος.

Ψάχνει ολόγυρα να δει πού βρισκόταν αυτή η γλυκιά μορφή.

Σε μια στιγμή σηκώνει το βλέμμα του προς τη μηλιά.

Βλέπει την Πούλια και της φωνάζει.

-Κατέβα απ’ τη μηλιά, ωραία κόρη. Πες μου γιατί είσαι μόνη σ’ αυτές τις ερημιές;

-Δεν κατεβαίνω, του απάντησε φοβισμένη η Πούλια. Το βασιλόπουλο προσπαθούσε να την πείσει, αλλά η Πούλια δεν κατέβαινε.

Αφού το βασιλόπουλο δεν κατάφερε τίποτε, διατάζει τους αυλικούς του να πιάσουν το αρνί και ν ’ανεβούν στ ’άλογα, για να φύγουν.

Τότε η Πούλια τους φώναξε σπαρακτικά:

-Μη μου παίρνετε τ’ αρνάκι μου, τον αγαπημένο μου αδερφό!

Το βασιλόπουλο γύρισε πίσω και πήρε στην αγκαλιά του την Πούλια. Την έβαλε στ’ άλογο του και κάλπασαν μακριά.

Στο δρόμο η Πούλια διηγήθηκε κλαίγοντας στο βασιλόπουλο τι βάσανα και ταλαιπωρίες πέρασε.

Όταν έφτασαν στο παλάτι το βασιλόπουλο είπε στους γονείς του ότι βρήκε τη γυναίκα που ήθελε να παντρευτεί.

Ο γάμος έγινε στο παλάτι με μεγάλη λαμπρότητα. Δυστυχώς όμως η Βασίλισσα μητέρα ζήλευε τη νύφη της Πούλια και μισούσε το αρνάκι.

Μια μέρα ο γέρο Βασιλιάς με το βασιλόπουλο έλειπαν σ’ ένα μακρινό ταξίδι.

Καθώς η Πούλια ήταν με το αρνάκι της στον κήπο, πάει κρυφά πίσω απ’ τις φυλλωσιές η Βασίλισσα και την ρίχνει στο πηγάδι.

Μετά από μια βδομάδα επιστρέφει ο Βασιλιάς με το βασιλόπουλο, που ρωτάει τη μάνα του:

-Μάνα, πού είναι η Πούλια;

-Δεν ξέρω, παιδί μου, μπορεί και να ’χει φύγει απ ’το παλάτι.

Εκείνη την ώρα το αρνάκι βέλαξε:

-Μπε μπε, η Βασίλισσα την έριξε στο πηγάδι. Πάει το βασιλόπουλο και βγάζει την Πούλια απ ’το πηγάδι. Θυμώνει η Βασίλισσα και διατάζει να σφάξουν το αρνί και να το φάνε. Με τις πρώτες σταγόνες αίματος το αρνάκι έγινε ξανά το όμορφο παλικάρι, ο Αυγερινός!

Τη στιγμή εκείνη δέκα περιστέρια φτερούγισαν γύρω απ’ τα δυο βασανισμένα αδέρφια.

Ένωσαν τις φτερούγες τους και τα πήραν πάνω τους!

Ενώ πετούσαν ψηλά προς τον ουρανό, η Πούλια φώναξε:

-Έχε γεια, καλό μου βασιλόπουλο. Φεύγω με τον αγαπημένο μου αδερφό από τη γη, που τόσες πίκρες μας έδωσε. Θα ζήσουμε για πάντα στον ουρανό.

Εκείνη την ώρα σκοτείνιασε. Η νύχτα έριξε τα μαύρα της πέπλα στη γη και τ ’αστέρια φώτισαν τον ουρανό.

Τα δυο αδέρφια έγιναν αστέρια τ ’ουρανού. Από τότε λάμπουν από κει ψηλά.

Είναι τα δυο αδέρφια του παραμυθιού μας, η Πούλια κι ο Αυγερινός.

Το παραπάνω παραμύθι συναντάται σε πολλά μέρη της Ελλάδας (Ήπειρος, Στερεά Ελλάδα, νησιά Αιγαίου) και έχει γνωρίσει δεκάδες παραλλαγές (αντί να είναι θεία τους η βασίλισσα να είναι μητριά τους, αντί αρνί ελάφι, αντί αδέλφια ερωτευμένοι).

Η πορεία του στο χρόνο μεγάλη, σε μια Ελλάδα ανθρώπινη, αληθινή.

Τότε που γιαγιάδες και παραμυθάδες έδιναν με τις ιστορίες τους εξήγηση στα φαινόμενα της φύσης , στα μαγικά μυστικά αυτού του κόσμου.

Τότε που τα παραμύθια έστρεφαν τα βλέμματα των παιδιών ψηλά στον ουρανό για να ακολουθήσουν τον δρόμο των αστεριών.

Add a comment

Η Λέσβος είναι γνωστή τόσο για την πλούσια ιστορία της, την πολιτισμική της κληρονομιά και τα θρησκευτικό της ενδιαφέρον. Γνωστή είναι επίσης και για τη φυσική της ομορφιά και την μοναδικότητά – αυθεντικότητά της. 

Όμως για ποιο λόγο αξίζει να την επισκεφτεί κάποιος αυτό το καλοκαίρι; Σας παραθέτουμε 10 + 1 από τους πιο σημαντικούς λόγους για τους οποίους αξίζει να περάσετε τις διακοπές σας φέτος στη Λέσβο:

 Φωτογραφίες: Χριστόφορος Σαμαράς

 



1. Η πλούσια εναλλαγή τοπίων.

Την πλούσια βλάστηση των νησιών του βορείου Αιγαίου με την ξεραΐλα των Κυκλάδων, τις πολυσύχναστες περιοχές και την πολυκοσμία με την απομόνωση και την απόλυτη ηρεμία, τις παραλίες από βότσαλο και τα απόκρημνα νερά με τις αμμουδερές παραλίες και τα ρηχά νερά, τα παραδοσιακά σπίτια των γραφικών χωριών με τα νεοκλασικά και αρχοντικά. Σε κάθε περίπτωση το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν θα βαρεθείτε.

2. Όλη η Λέσβος ένα Γεωπάρκο.

Η Λέσβος έχει ενταχθεί στο παγκόσμιο δίκτυο προστατευμένων γεωπάρκων της UNESCO, σηματοδοτώντας την ιδιαιτερότητα και τον εξαιρετικό γεωλογικό και πολιτισμικό ενδιαφέρον του νησιού. (Τα γεωπάρκα, 80 σε όλο τον κόσμο, είναι ευρύτερες περιοχές που περιέχουν αξιόλογες θέσεις γεωλογικών μνημείων και γεωτόπων).

Σημαντικότερη περιοχή γεωπάρκου το Απολιθωμένο Δάσος Σιγρίου, το οποίο έχει έκταση 150.000 στρεμμάτων και δημιουργήθηκε πριν από 20 εκατομμύρια χρόνια. Στους χώρους του μουσείου φιλοξενούνται δύο μόνιμες εκθέσεις αφιερωμένες στο Απολιθωμένο Δάσος της Λέσβου και στη Γεωστορική εξέλιξη του Αιγαίου.

Σε αυτές παρουσιάζονται σπάνια φυτικά απολιθώματα από τη Δυτική Λέσβο και προβάλλονται τα γεωλογικά φαινόμενα και οι διεργασίες που συνδέονται με τη δημιουργία του.

3 Τα προσκυνήματα.

Η Λέσβος φιλοξενεί δεκάδες ιερά προσκυνήματα με γνωστότερα τη μονή του Αγίου Ραφαήλ στη Θερμή, τη μονή του Ταξιάρχη Μανταμάδου, τη μονή Λειμώνος του Αγίου Ιγνατίου στην Καλλονή, τη μονή Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου Υψηλού στο Δυτικό τμήμα του νησιού, το προσκύνημα στο Μητροπολιτικό ναό της Μυτιλήνης με το σκήνωμα του Αγ. Θεοδώρου, το προσκύνημα της Παναγίας της Πέτρας και της Παναγίας της Αγιάσου, τη μονή Πιθαρίου Ταξιαρχών στην Ερεσό και οι κατακόμβες της Αγ. Μαγδαληνής.

4. Οι παραλίες της

Η Λέσβος έχει αμέτρητες παραλίες που μπορούν να ικανοποιήσουν όλα τα γούστα των επισκεπτών, μικρών και μεγάλων. Οι πιο ξακουστές βρίσκονται στα Βατερά, στον Άγιο Ισίδωρο, στη Σκάλα Ερεσού, στη Σκάλα Καλλονής, στη Θερμή, στην Εφταλού και στην Άναξο.

Ωστόσο, υπάρχουν και αμέτρητοι έρημοι ορμίσκοι με θαυμάσια θάλασσα, όπως στο Τάρτι, στη νοτιοανατολική άκρη του νησιού, έξω από τον κόλπο της Γέρας, στη Μελίντα, που βρίσκεται δυτικά από το πανέμορφο Πλωμάρι, στην περιοχή της Ερεσού (Χρούσος, Ποδαράς, Ταβάρι), Παρακοίλων πλησίον της Καλλονής και βορειότερα τα Λάψαρνα, τα Τσόνια και η Λαγκάδα.

5. Η μεγάλη ποικιλία Ούζου

Η Λέσβος θεωρείται η γενέτειρα του ούζου και δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες της να μπορούν να δοκιμάσουν μέσα από μία πολύ μεγάλη ποικιλία ούζων, τόσο του Πλωμαρίου όσο και της Μυτιλήνης. Σίγουρα θα βρείτε ένα που θα λατρέψετε για τη γεύση και το άρωμά του.

6. Ρομαντικές ή Οικογενειακές διακοπές.

Η Λέσβος προσφέρεται για ρομαντικές διακοπές ζευγαριών καθώς και για ανέμελες οικογενειακές διακοπές. Ή αρμονία της φύσης η ησυχία του τοπίου σε συνδυασμό με τη φιλικότητα των ανθρώπων και τις μαγευτικές στιγμές ηλιοβασιλέματος (Πέτρα) θα σας εντυπωσιάσουν.

Αν και δεν λείπει η νυχτερινή διασκέδαση, ωστόσο εάν επιθυμείτε ξέφρενες διακοπές, με ατελείωτα ξενύχτια, τότε σίγουρα η Λέσβος δεν είναι αυτό που ζητάτε.

7. Η σαρδέλα της Καλλονής

Όποιος δεν έχει γευτεί τη σαρδέλα Καλλονής είναι σαν να μην έχει ανακαλύψει το… αλάτι στη σαλάτα. Απολαύστε σαρδέλα Καλλονής σε ένα ταβερνάκι στη γραφική Σκάλα Καλλονής με ουζάκι και θα αντιληφθείτε αμέσως τη στάση ζωής των νησιωτικών ανθρώπων.

8. Ποικιλία Δραστηριοτήτων

Αγαπάτε τη φύση, τον αθλητισμό και την εξερεύνηση; Η Λέσβος καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων για όλες τις ηλικίες, από καταδύσεις σε ναυάγια, πεζοπορία σε οργανωμένα και μη δρομολόγια μέσα στη φύση, θαλάσσια σπορ, ιππασία, μέχρι ψάρεμα, ποδηλασία στην εξοχή και εξερευνήσεις θαλάσσιων σπηλιών.

9. Τα ιστορικά μνημεία και οι αρχαιολογικοί χώροι.

Η Λέσβος πλούσια σε ιστορία, έθιμα και παραδόσεις, φροντίζει να τα εκθέτει στους επισκέπτες της, σε ένα πλήθος από μουσεία, κάστρα, μνημεία και σπήλαια, ταξιδεύοντάς τους από τη σύγχρονη ιστορία μέχρι τα ομηρικά χρόνια και τη νεολιθική εποχή.

Γνωστότερα, το αρχαιολογικό μουσείο Μυτιλήνης, το μουσείο έργων Θεόφιλου με το μουσείο – βιβλιοθήκη Τεριάντ, το Ψηφιακό μουσείο «Γεώργιος Ιακωβίδης, το Ρωμαικό υδραγωγείο της Μόριας, το μουσείο βιομηχανικής Ελαιουργίας Αγίας Παρασκευής και το μουσείο της Μονής Λειμώνος Καλλονής που φιλοξενεί απειράριθμα κειμήλια, κλασσικά, βυζαντινά, μεταβυζαντινά, λαϊκά και χειρόγραφα.

10. Η βιοποικιλότητα σπάνιων πτηνών.

Ο Υδροβιότοπος του Κόλπου Καλλονής αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πόρους του οικολογικού κεφαλαίου της Λέσβου. Οι παράλιες περιοχές περιμετρικά του Κόλπου Καλλονής αποτελούν ένα ενιαίο οικολογικό σύστημα, καθώς στην περιοχή υπάρχει ένα μωσαϊκό αλιπέδων αλυκών, εκβολών μικρών ποταμών και χειμάρρων, καλαμιώνων, πευκοδάσους και ελαιώνων.

Έτσι οι σχηματιζόμενοι υγρότοποι χρησιμεύουν ως καταφύγιο και τόπος αναπαραγωγής πολυάριθμων σπάνιων και προστατευόμενων ειδών πουλιών.

Η περιοχή του Κόλπου Καλλονής, έχει ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα “Ειδικές Περιοχές Διατήρησης της Φύσης” του Δικτύου NATURA 2000. Μέχρι στιγμής έχουν καταγραφεί 252 είδη πουλιών, από τα οποία τα 66 είναι μεταναστευτικά, δίχως να συμπεριληφθούν στην καταλογογράφηση τα επιπλέον είδη των γειτονικών χερσαίων οικοσυστημάτων και 88 που είναι προστατευόμενα είδη .

10+ 1. Ένα ταξίδι γευστικής απόλαυσης

Γαστρονομικός παράδεισος η Λέσβος. Μη παραλείψετε να δοκιμάσετε σφουγγάτο Μυτιλήνης, γκιουζλεμέδες, κολοκυθολούλουδα γεμιστά, λαδοτύρι Μυτιλήνης, κρεμμυδοκεφτέδες και φυσικά μπακλαβά Μυτιλήνης, πλατζέντα και τα περίφημα αμυγδαλωτά.

Add a comment
Αν επιθυμείτε να έχετε δωρεάν στην οθόνη σας τις ειδήσεις που δημοσιεύει ο "Νεολόγος", συμπληρώστε τα ζητούμενα στοιχεία και πατήστε ΕΓΓΡΑΦΗ.